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抄録 PPDS(パチンコ・パチスロ遊技障害尺度)得点の増加,すなわち遊技障害レベルの重度化に伴う20項目のストレス解消行動の利用頻度の推移を調査した。そしてそれを基に代替行動としての効果を検討した。有意に増加した行動はスマートフォン・ネット閲覧およびゲームであった。また実数としては,テレビが最多であった。これら3つの行動はギャンブルと同質の「即効性」を有するため,並存が容易であり,代替行動の候補になり得る。反面,これらは嗜癖化リスクが高いので,過剰利用に陥らないための工夫を必要とする。一方,有意に減少した行動は家族団らんおよび運動であった。これらは安全性の高い行動であるため,逆に利用を促進するための工夫を要する。
We examined how each frequency of 20 distractors varied, accompanied by Pachinko & Pachi-slot playing disorder progression, which was measured using the Pachinko & Pachi-slot Playing Disorder Scale(PPDS). Distractors such as, “smartphone(internet)” and “gaming” increased significantly. Meanwhile, the absolute number of frequency for “television and video watching” was the highest. These three distractors had the same characteristics as gambling, namely “immediate effectivity” and “sensory advantage”. Therefore, these could co-exist with gambling and were effective as distractors, although the gambling disorder progressed. However, these behaviors are in danger of being addicted. On the other hand, “staying with family” and “exercise” significantly decreased. These two behaviors and gambling are mutually exclusive, therefore they are far from addictive state. Accordingly, we discussed their efficacy as substitute behaviors.
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