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抄録 目的:動機づけ面接(MI)の短時間のトレーニングが薬学生に及ぼす効果を検証する。
方法:薬学部6年生を対象にMIを紹介する90分間の講義を行い,服薬アドヒアランスにかかわるコミュニケーションの態度と技術に関する質問紙調査を講義前後と2か月後に実施した。
結果:コミュニケーションの重要度と自信度は向上し,大半の学生が講義の有用性を高く評価した。共感的に聴く技術の向上は一時的なものに留まった。
考察:MIの短時間のトレーニングは,医療コミュニケーションに対する学生の態度の向上に寄与するが,技術の向上にはさらなるトレーニングが必要である。
Objective:To evaluate the effect of a brief training in motivational interviewing(MI)on pharmacy students.
Method:Sixth-year pharmacy students attended a single 90-minute lecture of MI, and their attitudes toward and skills in communication for medication adherence were examined by questionnaires before/after the lecture and at 2-month follow-up.
Results:Students reported increased appreciation of and confidence in communication, and most of them highly evaluated effectiveness of the lecture. The lecture brought temporary improvement in empathic communication skills.
Discussion:Brief MI training can help students build positive attitudes toward health communication, but further training would be required to improve their skills.
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