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抄録
本研究では,「精神保健の知識と理解に関する日豪共同研究」(平成15-17年度厚生労働省科学研究費)の10年後調査を実施し,その結果についてオリジナル研究と比較検討することを目的とした。方法として,インターネット調査を活用した。主な結果として,今回の調査では(1)うつ病仮想事例・統合失調症仮想事例とも,5割前後の回答者が事例を適切に認識していた。(2)支援の有用性について,親友や家族などインフォーマルな支援については5割前後であった,(3)精神疾患になりやすいと考えられる背景要因について,神経質な人であるとか個人的に弱点があるといった個人に帰する要因は,5割程であった。今後もこうした検証を引き続き行いながら,メンタルヘルスリテラシーの観点から,社会全体でメンタルヘルスの維持・増進に取り組むための普及啓発活動のさらなる充実について,検討を重ねたい。
In this research, we aimed to conduct a follow-up survey examining how the situation surrounding mental health literacy has changed in the decade since the publication of “Australia-Japan Survey of Mental Health Literacy” (Fiscal 2003-2005 Ministry of Health, Labour and Welfare Grant-in-aid for Scientific Research) and to compare the results of these with the original research. The study's methodology consisted of online surveys. The main results can be summarized as follows. (1) Around 50% of respondents had a correct awareness of the hypothetical case studies for both depression and schizophrenia. (2) Likewise, around 50% of respondents acknowledged the usefulness of informal support from friends, family members and similar sources. (3) Finally, 50% of respondents believed that individual factors are thought to be behind certain people's susceptibility to psychiatric disorders, such as being of a nervous disposition or having weaknesses as an individual. In the future, we intend to continue our research in this field by considering further improvements to educational and awareness-raising activities for maintaining and promoting mental health in society as a whole.
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