Japanese
English
- 販売していません
- Abstract 文献概要
- 参考文献 Reference
要旨
目的:地域・在宅看護論実習において,看取り期の療養者に同行訪問する看護学生への訪問看護師による学びの支援のプロセスについて明らかにする.
方法:看護学生との同行訪問時に看取り期の看護を経験した訪問看護師9名に半構造的面接を行い,収集したデータをグラウンデッド・セオリー・アプローチで分析した.
結果:13のカテゴリからなる【看取り期の在宅看護を指導するスタンスの省察】という現象が明らかになった.訪問看護師による【看取り期の在宅看護を指導するスタンスの省察】と《気づきのためのヒントの発信》が影響し,《学生に感じる在宅での看取りに関わる意識の芽生え》等,3つの異なる帰結に至った.
結論:【看取り期の在宅看護を指導するスタンスの省察】は実習指導に関する訪問看護師の省察であり,その結果行われる《気づきのためのヒントの発信》によって看取り期の在宅看護に関する看護学生の学びは変化すると考えられた.
Purpose: This study aimed to clarify the process of the learning support provided by home health-care nurses who accompany nursing students attending to end-of-life patients in home health-care settings.
Methods: We conducted semi-structured interviews with nine home health-care nurses with experience providing end-of-life care while accompanying nursing students on their visits. Collected data were analyzed using the grounded theory approach.
Results: The phenomenon of [reflecting on the stance of instructing end-of-life home care nursing] was identified, consisting of 13 categories. Three different outcomes were derived from this phenomenon by 《providing tips for students to realize》, including 《the budding awareness among students regarding home-based end-of-life care》.
Conclusion: [Reflecting on the stance of instructing end-of-life home care nursing] is a reflective approach adopted by home health-care nurses regarding guiding practical training. It was thought that 《providing tips for students to realize》 resulting from this reflection would lead to significant changes in nursing students' learning regarding end-of-life home care.
Copyright © 2024, Japan Academy of Nursing Science. All rights reserved.