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企業の健康保険組合の訪問相談事業から,制度化されたサービスシステムのジレンマにおける心理的側面に質的・量的研究手法で接近することを試み,また訪問健康相談において看護職が高齢者の個別性の理解を深め,自由な感情表現による共存のできる相談技術を身につけるためのツール開発にむけた基礎的研究を行った.その結果,①高齢者の心理特性のクラスターを探求するために,35問からなるふれ愛アンケートが作成された.②訪問健康相談対象者557名の質問紙の結果から,数量化Ⅲ類により,エネルギーの消費,自己の表出,時の流れに対する執着の3因子が抽出された.③クラスター分析により,活発タイプ,沈思黙考タイプ,外交タイプ,和タイプ,そして,孤高タイプの5つが抽出された.高齢者の心理特性別に老いとケアの現象への理解を深め,高齢者と共存する訪問看護のツールとして開発する必要性が示唆された.
The purpose of this study was to identify the psychological characteristics of elderly members of a health insurance society. The data was collected during a home visits. This study is a first step toward development of a counseling tool which is based on an understanding of individual differences in the elderly. The thirty-five-item questionnaire was developed by a focus group and the data of the 557 participants was analyzed by Quantification Theory 3rd Family and Cluster Analysis. Three factors (energy expenditure, self-expression and attitude to time) and five clusters (vigor, introversion, extraversion, harmony and independence) were identified.
An understanding of these clusters will enable nurses to improve their counseling skills. Use of this data will provide nurses with increased ability to enable their elderly clients to express their feelings.
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