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要旨
〔目的〕臨地実習において看護学生のメタ認知的活動が発達するプロセスを明らかにすることである。
〔方法〕全ての領域別実習を修了している看護系大学4年生14名に対し、半構造化面接を実施し、M-GTAを用いてデータ分析を行った。
〔結果〕そのプロセスは、5つのカテゴリー【指導者の影響による学習意欲の向上】、【指導者によって促される自己との対話】、【書き表して俯瞰する】、【より広い視野とより深い思考の希求】、【目標達成までの段取りと舵取り】によって示された。
〔結論〕臨地実習において看護学生のメタ認知的活動が発達するプロセスは、指導者の影響を受けながら、メタ認知的活動が未発達な状態から十分に発達し、学習者としての自律性を獲得していくプロセスであった。
Objective: To clarify how to develop nursing students' metacognitive activities in clinical practicum.
Methods: Semi-structured interviews were conducted with 14 students in their fourth year at three nursing colleges, who had completed all specialized practical training programs. The obtained data were analyzed using the M-GTA.
Results: There were 5 categories explaining the development of nursing students' metacognitive activities in clinical practicum: [motivation to learn enhanced by the supervisor], [self-dialogues promoted by the supervisor], [reflective writing to comprehensively examine the situation], [pursuing broader perspectives and deeper thoughts], and [making arrangements and managing situations to achieve goals].
Conclusion: The results suggest that nursing students' undeveloped metacognitive activities expand under the influence of their bedside nursing instructors toward the acquisition of autonomy as a learner.
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