Japanese
English
- 販売していません
- Abstract 文献概要
- 参考文献 Reference
看護師との関わりにおける患者のケアリング体験を明らかにするために、入院経験のある19歳以上の患者18名を対象に半構造的面接を行った。面接内容をテーマ分析した結果、4つのテーマおよび7つのサブテーマが生成された。患者は、看護師との関わりの中で、その時の【看護師の個性が与える安心感】に触れることでケアリング体験を知覚し、患者自身の【辛さに応じた関わりの捉え方】を実感していた。これらの体験と看護師との【会話の積み重ねから深まる信頼関係】が相互に作用することで、個の看護師から受けるケアリング体験をしていた。さらに看護チームという集団の看護師との関わりから、【看護チームにみられる統一感】を体験していた。これらのテーマから、患者のケアリング体験を深化させるためには、個の看護師の態度や専門性の向上に加え、組織的スキルの向上が必要であることが示唆された。
The aim of this study was to clarify Japanese patients' caring experiences through interactions with nurses. We conducted semi-structured interviews with 18 patients aged over 19 years who had been hospitalized. Four themes and seven subthemes were extracted using thematic analysis. Patients felt cared for when they perceived a “sense of security provided by the nurse's personality” during their interactions, and realized that their “perception of the interaction depended on the pain.” The interaction of these experiences and “the trust that deepened through conversations” led to the overall perception of the caring experience provided by individual nurses. Furthermore, the patients experienced “unity in the nursing team” from the interaction with the group of nurses in their ward. These themes suggest that in addition to improving the attitude and expertise of individual nurses, it is necessary to improve their organizational skills in order to deepen the caring experience of patients.
Copyright © 2023, The Japan Nursing Ethics Associatin. All rights reserved.