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要旨:発達障害児およびその親への早期支援の手段であるペアレントトレーニング(以下,PT)の実践を目指し,国内のPTの現状を把握するため過去10年間の集団PTを取り扱った実践報告の文献の分析を行った.結果,既定のプログラムをそれぞれの地域や機関に即した内容や方法へと改変したものが実践されていた.今後,より多くの場所での実践や普及を目指し,10回の標準版のプログラムに対して,肯定的な注目「ほめる」に特化した短縮型プログラムが注目されていた.すでに6〜8回のセッション数での効果が検証され,プログラム終了後の効果維持にはフォローアップの影響が示された.より効果的なPTの実践を踏まえ,今後フォローアップの検証が求められる.
Parent training (PT) is known to support children with developmental disabilities and their parents. To advance PT in the community, we analyzed practical reports dealing with PT over the past 10 years. Modification of the contents of the standardized programs in each region and its function was carried out. In order to increase practice in locations shorter programs that emphasize praise have been attracting more attention than the standard program (ten-fold increase), and has had positive results in 6-8 sessions. Although follow up studies indicate continued success, effective PT will require verification of such studies.
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