- 有料閲覧
- 文献概要
- 1ページ目
- 参考文献
- サイト内被引用
背景:欧米諸国と比べて低いわが国のがん検診の受診率を向上させるために,平成21(2009)年度から国の補正予算により女性特有のがん検診推進事業として,特定の対象年齢(子宮頸がんでは20,25,30,35,40歳)の女性に対し,子宮頸がん検診および乳がんマンモグラフィ検診の無料クーポン券が配布された.大阪府北部に位置する池田市は人口約10万人の中規模市である.池田市における子宮頸がん検診の受診率は平成20(2008)年度で約10%と,大阪府平均の約20%と比べても大幅に低かった.また,平成21年度の無料クーポン券配布後,平成21年10月末時点においても,受診率はさほど向上していなかった.そこで,平成21年10月末時点での無料クーポン対象のうち未受診者に対し,受診再勧奨を実施した.また,翌平成22(2010)年度も同様に実施した.
方法:無料クーポン対象者のうち,平成21年度は30歳と40歳で子宮頸がん検診未受診の1,375名,平成22年度は25歳と35歳で未受診者の1,201名に受診再勧奨のリーフレットを郵送した.無料クーポン配布(call)と受診再勧奨(recall)の効果を推定するために,各年齢グループにおける平成20~22年度の受診率の変化をモニタリングした.20歳はもともと受診率が低く,再勧奨の効率が悪いため,対象外とした.
結果:クーポン対象者の合計の受診率は平成20年度(無料クーポン券配布の前年度)では,11.1%であったが,平成21年度には32.7%,平成22年度では34.3%に増加した.無料クーポンおよび再勧奨を行った年齢層(平成21年度は30,40歳,平成22年度では25,35歳)では,平成20年度の受診率12.5%から平成21年度は40.4%,平成22年度は41.0%と大きく向上した.無料クーポンのみの年齢層(平成21年度は25,35歳,平成22年度では30,40歳)では,受診率は順に11.8%,32.2%,33.6%と向上した.そこで,無料クーポン群では約20%,無料クーポン+再勧奨群では約28%の向上が観測されたため,無料クーポンによる効果を20%,受診再勧奨による上乗せ効果を8%と推定した.
結論:平成21~22年度の女性特有のがん検診推進事業を活用した大阪府池田市における一部の年齢に対してのコール・リコールの試みは,効果的であった.住民対象のがん検診受診率を向上させるために,効果的かつ持続可能性のある組織型検診のシステムを構築する必要がある.また,対象年齢や頻度を明確にした上での検診の無料化や,コール・リコール・システムは不可欠である.
Background:In 2009, the Japanese government started the distribution of free-tickets for cervical and breast cancer screening for women of specific ages(cervical cancer screening:20, 25, 30, 35 and 40)using the supplemental annual budget, in order to boost low attendance rates at cancer screening in Japan. Ikeda-city has a population of around 100,000 and is located in north Osaka. The attendance rate at cancer screening in Ikeda-city was around 10% in 2008, lower than average for Osaka prefecture(around 20%). After distribution of the free-tickets in October 2009, the attendance rate did not increase significantly. We then mailed reminder letters to non-attendance. Method:We mailed reminder letters to non-attendees for cervical cancer screening aged 30 and 40(1,375 women)in 2009, and those who were aged 25 and 35(1,201 women)in 2010. We monitored the change of attendance rate in each age group(free-ticket only:25 and 35 in 2009, 30 and 40 in 2010, free-ticket+reminder:30 and 40 in 2009, 25 and 35 in 2010)between 2008 and 2010 to estimate the effect of sending free-tickets and reminder letters. Results:The total attendance rate of those aged 20, 25, 30, 35 and 40 was 11.1% in 2008(before the free-ticket system)and increased to 32.7% in 2009 and 34.3% in 2010. The attendance rate of free-ticket+reminder increased considerably from 12.5% to 40.4% in 2009 and 41.4% in 2010. For age group of free-ticket only, the rate increased from 11.8% to 32.2% in 2009 and 33.6% in 2010. We estimated the effect of the free ticket to be a 20% increase in attendance in the free-ticket only group. An additional effect of the reminder was estimated as 8%, as a 28% increase was observed in the free-ticket+reminder group. Conclusion:The trial of the call/recall system was effective in one city in Osaka. To boost attendance rates for population-based cancer screening, we need to develop effective and sustainable systems of organised screening. Free screening and a call/recall system, based on defined target age and adequate frequency of screening, are essential.
Copyright © 2012, Igaku-Shoin Ltd. All rights reserved.