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自閉症スペクトラム障害(ASD)を中心とする発達障害児に対するコミュニケーション支援法として,近年ソーシャル・ストーリーが注目されている.しかし,その効果についての客観的で系統的な検証はいまだ行われていない.そこで,これまでに学術誌に掲載されたソーシャル・ストーリーに関する事例研究を分析し,この介入法の対象,標的となる行動,効果について検証した.その結果,ソーシャル・ストーリーは主に学齢期の,著しい知的障害のないASD児に適用され,コミュニケーション・言語面の問題に対し有効である可能性が示唆された.その知見に基づき,ASDの1事例に対しソーシャル・ストーリーによる介入を実施し,単一事例実験デザインにより効果を検討した.その結果,従来の事例研究の分析から立てられた仮説が支持され,本事例はソーシャル・ストーリーの効果を示すエビデンスの1つとなると考えられた.
Social stories have come to receive much attention as an effective intervention method for solving social communication problems of children with Autistic Spectrum Disorders (ASD). However, the effectiveness of social stories has not been verified either critically or systematically. The author analyzed case studies which report the effectiveness of intervention using social stories, and identified the objects of intervention, the target behaviors, and the degree of effectiveness in each target area. It was found that social stories were mainly used with school-age high-functioning ASD children, and they seemed to be effective for solving communication/language problems. Based on these findings, a single subject experimental study for an ASD child with communication problems was conducted to verify the effectiveness of social stories. The result showed that the intervention using social stories had a positive effect on diminishing inadequate social behaviors of this child. This case seems to provide evidence of the effectiveness of intervention using social stories to school-age high-functioning ASD children with communication problems.
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