Japanese
English
- 有料閲覧
- Abstract 文献概要
- 1ページ目 Look Inside
目的:糖尿病患者の受診が中断または遅延しないことを目的として開発した診療予約管理システムの報告。方法と症例:本システムは,予約を管理するパソコン,2千回以上書き換えが可能なカード,カードライターからなる。過去8か月間に1,918名の外来患者のうち糖尿病患者は627名が本システムを使って受診した。延べ患者数は5,571名,1人あたりのカード発行回数は平均2.9回である。結果:5,571名中4,841名(86.9%)が予約当日に受診した。当日に受診しなかった患者は730名(13.1%)であり,以後6か月以上来院しない受診中断患者は1,918名中148名(7.7%)であった。糖尿病患者627名中41名(6.5%)が受診を中断した。結論:本診療予約管理システムは,糖尿病患者の受診中断または遅延の対策として有効であった。
Purpose:To describe a new reservation system to prevent discontinued or delayed visit by diabetic outpatients. Method and Cases:The present reservation system consists of a personal computer,a card writer,and rewritable cards. A total of 1,918 patients,including 627 diabetics,paid 5,571 visits during an 8-month period utilizing this system. The rewritable cards were updated at an average of 2.9 times. Results:Out of 5,571 reservations,4,814 patients(86.9%)showed up as scheduled and the remaining 730 visits(13.1%)were no-shows. Out of 1,918 patients,148(7.7%)failed to show up during the ensuing 6 months. Out of 627 diabetic patients,41(6.5%)failed to show up during the ensuing 6 months. Conclusion:The present reservation system was useful in preventing discontinued or delayed visit by diabetic outpatients.
Copyright © 2005, Igaku-Shoin Ltd. All rights reserved.