Japanese
English
- 販売していません
- Abstract 文献概要
- 参考文献 Reference
- サイト内被引用 Cited by
要旨
本研究は,子どもと大人の混合病棟で働く看護師が,子どもと大人への看護実践をどのような困難さを抱えながら行っているのか明らかにすることを目的に,民族看護学の方法に準じて行った.データ収集には,主要情報提供者である混合病棟で働く看護師7名への参加観察と面接,一般情報提供者14名に対する面接を用いた.
得られたデータを分析した結果,5つのテーマと1つの大テーマが抽出された.それらより,混合病棟で働く看護師は子どもへは看護師のペースでの看護を行い,大人へはその人のペースに合わせた看護をしていると感じていること,また,混合病棟を子どもの病棟と感じ,子どもと一緒の病棟に入院してもらっている大人に対し非常に気を遣っていること,さらに,混合病棟で行っている看護を深められず中途半端感をもったり,看護の専門性について模索したりしていることが明らかになった.
以上のことから,子どもを受け持つ看護師と大人を受け持つ看護師を一定期間ずつ分けることの検討や,子どもの看護や大人の看護に豊富な経験をもつ看護師の存在の必要性が示唆された.また,診療科を3つ程度に絞ることの検討や,混合病棟で働く看護師自身が,どのようなキャリアを目指しているのかを知る機会をもつことも必要であると示唆された.
Abstract
The purpose of this study was to identify the difficulties for the nurses who take care of children and adults in the same ward. Ethnonursing was applied to this study. The main participants of this study were 7 nurses. The study was conducted by careful observation and interview for the main participants, and additional interview for 14 general participants.
The following findings were drawn from five sub themes and one main theme.
First, nurses cared children at nurse's own pace, in contrast they cared adult patients at patient's own pace.
Second, nurses recognized their ward was specialized for children, however they also paid significant attention for adult patients who might feel uncomfortable with the inconvenience with the children.
The last, nurses felt the adult and child mixed condition did not allow sufficient application of their professional skills and knowledge, also nurses were exploring their specialties.
In consequence, those findings suggested the following : nursing team should divided to one for children and another for adults for certain period of time, both child care specialists and nurses with adult care expertise are required in this particular ward, and nurses should be given the opportunity to examine their future career development.
Copyright © 2004, Japan Academy of Nursing Science. All rights reserved.