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要旨:前頭葉機能障害を合併しセルフモニタリングが困難であった脳卒中患者に対して,課題指向型アプローチによる麻痺手の集中訓練にあわせて,家族参加型の自主練習とTransfer package(12週,1日30分,週5〜7回)を取り入れた結果,麻痺手のセルフモニタリングが促進し使用行動が変化した.先行研究では,主介護者が課題指向型アプローチやTransfer packageについて深く理解し,治療に参加することが重要と述べられている.本報告では,Transfer packageの場面に家族の参加を促すことで,事例の麻痺手に対する意識と実生活における使用に変化が生じた.本事例においては,事例と家族による介入が麻痺手の行動学習を促進させる要因となった可能性がある.
A stroke patient who displayed frontal lobe dysfunction, and lacked ability to self-monitor, received task-oriented training and transfer package with family participatory transfer package(12 weeks, 0.5 hours per day, 5-7 days per week). Consequently, this intervention facilitated self-monitoring and changed the behavior of affected arm in the real world. Previous studies showed the caregiver deeply understanding the key training points and participating in the training with therapists. In our case report, facilitating participating in the transfer package promoted change in the monitoring and arm use in real world function of the affected arm. Intervention by the patient's family might be one of factor to facilitate the behavioral learning.
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