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要旨:認知障害のある高齢者に対して,個人に関する意味清報の提供による顔と名前の記憶訓練の効果を検討した.対象者は介護老人保健施設に入所する3名とし,errorless learning principleに基づき,ターゲットについての個人情報を提供することで意味処理が行われるように介入を行った.介入の効果はターゲットに対する自発会話の頻度とし,多重べースラインデザインにより検討した.介入の結果,3名の対象者全員がべースライン期に比べ,介入期でターゲットに対する自発会話の頻度が増加した.本研究の結果より,認知障害のある高齢者に対して人の顔や名前の学習を行うには,その人の個人情報を提供することが有用であることが示唆された.
Objective : To investigate the effect of the cognitive intervention of memory of faces and name by providing the semantic information about the target.
Design : a multiple baseline design.
Setting : Geriatric health care facility for the elderly.
Participants : Three elderly with cognitive disorder.
Interventions : Participants received interventions individually, based on errorless learning principles and provided the semantic information about the target.
Main outcome measures : The number of conversations for the target.
Results : All participants showed significant improvement on the number of the target.
Conclusions : Our results suggest that the cognitive intervention of memory by providing the semantic information may be useful in learning a face and name for elderly with cognitive disorder.
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